Als Inkassier zijn we voortdurend bezig om onze dienstverlening te verbeteren. Dat doen we op verschillende vlakken. Zo hebben wij het afgelopen jaar onze incassobrief onder de loep genomen. Een waardevolle opdracht, omdat communicatie vanuit overheidsinstellingen en bedrijven vaak te moeilijk blijkt voor de betreffende doelgroep. Ook wij zien hierdoor regelmatig misverstanden en betaalachterstanden ontstaan. Niet fijn voor onze debiteuren en inefficiënt voor Inkassier. Voor ons aanleiding om te bekijken hoe onze doelgroep incassobrieven beter kan begrijpen. Samen met Doris Bloks, student aan de Radboud Universiteit, gingen we op onderzoek uit.
Tijdens het onderzoek hebben we allereerst gekeken naar de doelgroep van onze incassobrieven. Wat blijkt, 50,3% van de mensen met financiële problemen valt in de risicogroep laaggeletterden (Schouders Eronder, 2019; Keizer, 2018). Financiële administratie blijkt overigens niet alleen lastig voor laaggeletterden. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft onvoldoende basale financiële taalvaardigheden (Van Rooij, Lusardi & Alessie, 2011; Van der Wind & Van den Boogaard, 2008). Het is dus van groot belang om eenvoudig taalgebruik toe te passen en dit te verpakken in een aantrekkelijk jasje. Daarnaast hebben we gekeken naar gedragsbeïnvloedende technieken voor incasso communicatie. De grote vraag luidt dan ook: hoe beïnvloed je het gedrag van de doelgroep? Onderstaand de bevindingen en aanbevelingen uit het onderzoek op een rij.
Bovenstaande aanbevelingen hebben wij in samenwerking met Doris en onze partner Digital Layers direct toegepast in onze eigen communicatie. Wij zullen ons blijven inspannen om financiële communicatie laagdrempelig en duidelijk te maken.